You are currently viewing Cariile dentare – tipuri, tratament

Cariile dentare – tipuri, tratament

Cariile dentare reprezintă cea mai des întâlnită afecțiune dentară, atât la copii cât și la adulți. Acestea sunt leziuni ale smalțului și dentinei, care apar ca urmare a unui proces de demineralizare a dinților. În timp, cariile dentare pot progresa și pot duce la pierderea dinților, afectând astfel funcția masticatorie și estetica dentară.

Conform OMS, cariile dentare netratate afectează aproximativ 2,3 miliarde de oameni din întreaga lume.

Cariile dentare – tipuri:

•           de smalț – afectează stratul exterior al dintelui, smalțul;

•           de dentină – afectează stratul de dedesubt al smalțului, dentina;

•           profunde – ajung până la pulpa dintelui și pot cauza durere și inflamație;

•           recurente – apar sub sau lângă plombele dentare vechi.

Care sunt simptomele cariilor dentare?

Cariile debutează cu modificări ale stratului de suprafață al smalțului, manifestate ca o pată cretoasă (proces reversibil). Pe măsură ce avansează, smalțul începe să se deterioreze treptat, procesul se extinde spre interior, de – a lungul joncțiunii smalț – dentină. Dacă nu se intervine stomatologic, dentina va începe să se distrugă. Astfel, procesul carios se va apropia de pulpa dintelui, fibrele nervoase sensibile ale pulpei vor începe să reacționeze cu senzații dureroase la stimuli și va apărea sensibilitatea la dulce și rece.

Apare, astfel:

•           durerea de dinți;

•           gauri vizibile în interiorul dinților sau la suprafață acestora;

•           senzația de durere în timpul mușcăturilor;

•           sensibilitate crescută a danturii la stimuli;

•           dureri slabe sau intense în timpul consumului de alimente și/ sau băuturi;

•           pete de culoare maro/ neagră pe suprafața dintelui.

Diagnosticul cariilor dentare

Primul pas în diagnosticarea și tratamentul unei carii îl reprezintă vizita la stomatolog. Acesta va face o inspecție vizuală a dinților. Cariile se caracterizează prin faptul că în aproape toate etapele, schimbă culoarea smalțului dinților. Chiar și în stadiul de pată, când dentina nu este încă afectată, smaltul încetează să fie neted și strălucitor, iar dentistul atent poate observa cu ușurință o astfel de modificare.

Atunci când diagnosticul vizual nu este unul facil, medicul stomatolog apelează la alte metode de diagnosticare, mai precise. Principiul utilizării markerilor cariilor este faptul că unele substanțe întârzie să apară cu precizie în zonele afectate de carii. Cel mai frecvent astfel de marker este albastru de metilen. O altă metodă de diagnostic este radiografia. Toate cavitățile interne deteriorate sunt bine recunoscute, dar în majoritatea cazurilor nu permite recunoașterea cariilor în primele etape ale dezvoltării.

Tratamentul cariilor dentare

Atunci când o carie este în stadiul incipient, ea apare sub forma unei pete albicioase pe suprafața dintelui, care indică o zonă de demineralizare a smalțului. Medicii susțin că în condiții favorabile aceste leziuni pot fi oprite din evoluție. Astfel, smalțul de la suprafață poate suferi un proces de remineralizare pentru a reveni la starea sănătoasă de dinainte.

Pentru că aceste procese să fie posibile este nevoie de asigurarea unor condiții optime :

•           igiena orală regulată și minuțioasă;

•           aplicarea topică (pe suprafața dintelui) de substanțe fluorurate pentru a stimula procesul de remineralizare a smalțului;

•           reducerea frecvenței de consum a zaharurilor rafinate (dulciuri, băuturi carbogazoase etc).

Dacă leziunea carioasa a format deja o cavitate și se extinde și în dentină (nu numai în smalț), procesul de remineralizare nu mai este posibil. După curățarea riguroasă se va aplica o plombă. Atunci când caria este una foarte mare și profundă, iar o plombă dentară nu este suficientă, este posibil să fie nevoie de o coroană dentară.

Se pot folosi o mare varietate de materiale restaurative:

•           amalgamul de argint : se folosește pentru executarea obturațiilor metalice;

•           aur sau alte aliaje metalice : se folosește pentru realizarea încrustațiilor sau a coroanelor dentare;

•           porțelan sau ceramică dentară : se folosește pentru realizarea încrustațiilor sau a coroanelor dentare;

•           compozit : se folosește pentru executarea obturațiilor (“plombelor”) și a încrustațiilor dentare.

În cadrul clinicii CEC Dental Clinic, tratamentul cariei se realizează cu laser deoarece:

•           laserul sterilizează țesutul;

•           sensibilitatea și durerea sunt aproape inexistente;

•           nu va afecta niciodată țesutul sănătos și vă elimina doar țesutul afectat.

•           cantitatea de anestezic utilizată va fi mult mai mică (în unele situații se poate face tratamentul fără anestezie);

•           plombele vor avea o durată de viață mai îndelungată deoarece laserul va permite o adeziune mult mai bună a materialului de obturație la dinte;

•           dispare zgomotul asociat turbinei dentare, zgomotul laserului fiind unul diferit, pe care pacientul nu-l asociază cu durerea;

•           nu există niciun risc de microfracturi în smalț sau în dentină, așa cum se poate întâmpla atunci când este utilizată freza dentară.