You are currently viewing Afecțiunile stomatologice în sarcină

Afecțiunile stomatologice în sarcină

Afecțiunile stomatologice în sarcină sunt accentuate de nivelurile crescute de hormoni ceea ce va determina inflamația. Hormonii determină tumefierea, sângerarea și reținerea alimentelor la nivelul gingiilor. Detartrajul și examenul anual stomatologic nu numai că sunt sigure, dar sunt și recomandate în sarcină.

Afecțiunile stomatologice în sarcină

•             Gingivita de sarcină;

•             Granulomul de sarcină;

•             Cariile și eroziunile dentare;

•             Risc ridicat de cădere a dinților.

Gingivita de sarcină este o afecțiune dentară comună la gravide. Se manifestă prin inflamarea gingiilor, frecventă mai ales în primul trimestru de sarcină. Se dezvoltă din cauza depunerii unui strat bacterian pe țesutul gingival, sensibilizându-l. Variația nivelului de hormoni din timpul sarcinii stă la baza apariției acestei afecțiuni. Prevenția se poate face prin tratamente profilactice (detartraje și periaje profesionale) evitându-se asfel, apariția afecțiunii sau exacerbarea unei gingivite deja existente.

Granulomul de sarcină este o formațiune tumorală unică, de culoare violet-albăstruie, cu diametrul de aproximativ 2 cm. Este localizat cel mai des în zona maxilară frontală, la nivelul papilelor interdentare. Se manifestă printr-o tendință crescută la sângerare. Afecțiunea apare la aproximativ 5% din femeile însărcinate, de obicei pe fondul unei gingivite deja existente. Tratamentul constă în detartrajul și periajul zonei afectate sau excizia formațiunii dacă este prea mare și are tendința la sângerare crescută. Poate involua de la sine după naștere.

Cariile și eroziunile dentare sunt determinate de modificările hormonale ce produc schimbări în compoziția salivei. Acestea favorizează depunerea plăcii bacteriene pe suprafețele dentare și un atac acid mai puternic decât în mod normal. Stările de greață favorizează vărsăturile repetate care asociate cu episoadele de reflux gastric cresc mult aciditatea din cavitatea bucală, având un efect negativ asupra smalțului dentar, cauzând demineralizări care duc fie la eroziuni dentare, fie la apariția cariilor. În plus, stările de vomă îngreunează menținerea unei igiene corecte.

Riscul ridicat de cădere a dinților crește în timpul sarcinii datorită consumului ridicat de carbohidrați, grețurilor matinale ce cresc aciditatea bucală, senzația de greață în timpul perierii dinților și  pofta ridicată de dulciuri.

Recomandări pentru afecțiunile stomatologice

•             Anunță medicul stomatolog de sarcină;

•             Evită pe cât posibil programările de dimineață deoarece poți avea o senzație de greață accentuată;

•             Mergi la toaleta înainte, astfel încât timpul alocat tratamentului să nu fie întrerupt și ședința să fie cât mai eficientă;

•             Menține o buna circulație la nivelul picioarelor, stând pe scaunul stomatologic fară să-ți încrucișezi picioarele;

•             Așează-te pe scaunul stomatologic într-o poziție semișezândă cu o pernă așezată sub spate (se evită astfel compresia vaselor sanguine de către făt);

•             Discută cu medicul stomatolog astfel încât ședințele să fie cât mai scurte;

•             Programează-te la stomatolog în special pentru rezolvarea problemelor acute și a manevrelor preventive.

Afecțiunile stomatologice în sarcină pot fi tratate. Specialiștii din cadrul clinicii noastre vor evalua starea ta de sănătate (dentară) și vor efectua doar acele proceduri care sunt perfect sigure pentru tine și bebelușul tău.